Werk dat niet als werk voelt
“Geef mij een baan die bij me past en ik hoef nooit meer te werken”
Deze wijsheid van Confucius staat op een kaart in de boekenkast op mijn kantoor.
Talloze malen hebben mensen die ik coach daarnaar gewezen, verzuchtend: “als dat zou kunnen…”
In de coaching gaan we dan op zoek naar wat dat “werk dat niet als werk voelt” dan is: welke talenten en passies heeft iemand, en vooral welke bezigheden geven voldoening? Wat inspireert, aan welk groter doel (purpose) wil iemand bijdragen? Alleen geld verdienen voor de aandeelhouders of voor een mooi huis vervult niet voldoende. Zeker de millennials zijn hier duidelijk over: minder spullen en meer bezieling. Die gaan op zoek naar wat inspireert.
Soms betekent dat voor mijn cliënten dat ze op zoek gaan naar ander werk, ook als dat veel minder betaalt. Soms kan er vanuit een dialoog met het bedrijf waarin zij werken bevredigender werk worden gevonden, dat veel beter aansluit bij wat zij belangrijk vinden in het leven.
Vanuit de positieve psychologie weten we dat zinvol leven een van de belangrijke bronnen van welbevinden is. Gezien een groot deel van het leven op het werk doorgebracht wordt, loont het de moeite daar goed over na te denken. Werk doen waar je hart niet in ligt breekt mensen op en het aftellen naar het pensioen begint.
Putting Purpose to Work van PWC
In hun rapport Putting Purpose to Work van PWC waarin verslag gedaan wordt van een onderzoek onder 1510 medewerkers en 502 leiders in 34 verschillende bedrijfssectoren in de VS blijkt dat ook leiders “purpose” belangrijk vinden. Maar de zorgvuldig geformuleerde bedrijfsmissie is vaak voornamelijk voor de buitenwereld. In de praktijk worden veel minder beslissingen op basis van purpose genomen dan goed is voor de bezieling van de werknemers.
Purpose kan alleen uitgedragen worden doordat de leiders in de organisatie daar authentiek mee omgaan. Slechts 34% van de medewerkers vindt dat beslissingen ook werkelijk op grond van de bedrijfs purpose genomen worden. De bezieling van de werknemers om de missie van de organisatie uit te dragen wordt daarmee veel te weinig benut. Bedrijven die hier wel goed mee omgaan blijken betere resultaten te boeken.
Jean Paul van Londen stelt in zijn artikel Nieuw leiderschap: het belang van “purpose” en de persoon van de leider: “Een purpose gedreven leider bezit het persoonlijk leiderschap als stevig fundament om zichzelf goed aan te sturen en koers te houden, maar weet ook de purpose zodanig uit te dragen dat het mensen op alle lagen in de organisatie aanspreekt en mobiliseert. Managers en coaches kunnen eveneens helpen om de purpose tot in alle lagen inspirerend en levend te laten zijn”.
Geef iemand dus een baan die bij zijn persoonlijke purpose past dan is hij of zij is van grote waarde voor de organisatie. Jean Paul van Londen pleit ervoor bij het recruitment proces hier veel meer rekening mee te houden.
Coach competenties
Om de dialoog met het management team over purpose aan te gaan zijn een aantal coach competenties voor een leider (en voor de managers) onmisbaar: actief luisteren, presence en het stellen van de juiste vragen.
Actief luisteren: open luisteren, zonder van tevoren een mening te hebben zodat een open dialoog kan plaatsvinden waarin nieuwe inzichten kunnen ontstaan en de purpose van de organisatie vorm kan krijgen.
Dit vraagt van een leider volledige presence: in het hier en nu kunnen zijn, met echte aandacht voor de dialoog.
Vanuit die aandacht kunnen de juiste vragen opkomen die het gezamenlijke denkproces kunnen versterken. Op die manier kunnen de passie en talenten van medewerkers beter ingezet worden.
De missie van het bedrijf is dan niet alleen voor de bühne, maar wordt gedragen door iedereen.
Coach competenties worden beschreven en gedemonstreerd in het boek: De 11 coach competenties in woord en beeld
In onze incompany coaching cursussen kunnen leiders en interne coaches deze competenties leren.
Meer weten? Zie www.CoachingSchool.Amsterdam
Deze blog is een bijdrage van Marianne van der Pool, MCC
Coachingspsycholoog Marianne van der Pool werkt sinds 1997 als executive coach. Haar cliënten zijn werkzaam in hoger en top management. Ook coacht zij professionals die hun leiderschapskwaliteiten willen verbeteren. Daarnaast is zij hoofddocent bij de RINO Amsterdam in de leergang voor Coachen als Professie (ICF ACTP) en Professioneel Coachen voor bestuurders in de zorg. Zij is internationaal assessor voor de ICF.
Heeft u of uw organisatie interesse in een in-company workshop of opleidingstraject, waarbij leidinggevenden hun coachingsvaardigheden versterken en indien gewenst ook een ICF certificering kunnen behalen? Stuur ons een e-mail: info@coachingschool.amsterdam. U krijgt van ons dan uitgebreidere informatie.
Tags: Marianne van der Pool